John skriver - Ska vi säkra? Nej nej det är lugnt...

Idag var den förstaarbetsliknande dagen. Igår var vi mest på introduktionsföreläsningar och fick gå rund visningar. Då fick vi lära oss att ASKO där vi jobbar är ett stort lager som jobbar för NorgesGruppen. NorgesGruppen äger massa olika matvaror som de lagrar i ASKO lagret där vi jobbar. Sedan kommer olika butiker och affärer och gör beställningar på olika av dessa produkter och då är det vår uppgift att samla alla dessa matvaror på en träpall. Träpallen körs sedan till Avlastning där lastbilarna sedan kan plock upp pallarna och frakta ut dem till respektive butik/affär.


När man packar en pall med många varor kan packningen bli väldigt hög och då använder man en plastrulle för att plasta in packningen så den blir stabil. Om detta inte görs kan packningen lätt välta och trilla av. Jag fick idag lära mig vikten av att plasta och stabilisera.


Dagen började med att jag och min lärare började på vår andra packning för dagen. Han visade mig runt och lärde mig knep och genvägar. Efter ett tag var den första pallen så gott som fylld och väldigt hög. Min lärare på pekade att jag borde säkra med plast innan jag körde vidare men jag sket i detta och tänkte att 'jag kan nog hinna med två tre varor till innan jag säkrar, det vet jag nog bättre än honom, det är ju inte som att det här är min första dag som packare och han har jobbat här med olika nybörjare i snart 4år'. Vid nästa stopp inser jag att jag kommit lite för nära väggen och måste svänga ut lite. Jag väljer då att titta bakåt för att försäkra mig om att jag inte tappat något på väg till stoppet. Men när jag blickar bakåt får jag blötslit blackout. Jag blandar helt plötsligt ihop back och fram och innan jag hinner komma på mig själv och stanna har jag redan krockat in i väggen, inte alls hårt, men krocken var tillräcklig för att få så gott som alla de 85 olika artiklarna att falla. På pallen stod bland annat 50 lådor med sylt och marmelad i glasbyttor... och golvet är i betong. Min lärare som bara skrattade åt hela händelsen menade att jag hade en jävla röta, eller som han valde att uttrycka det "kæmpe mø flax", eftersom inget mirakulöst nog gick sönder. Jag menade istället bestämt att det var fel på trucken som inte fattade var jag ville åka och att jag med en svensk truck aldrig hade krockat.


Efter jobbet gick jag å Alex till gymmet. På jobbet finns det nämligen ett gratis gym för alla anställda. Träningen gick snabbt men jag han pressa på bra under tiden. Imorgon ska en av våra faddrar/lärare följa med och gymma. Känns kul att vi börjar komma in i rutinen och lära känna folk.



Dagens Robert - Ett sjukt fräscht gym!


               // John


Kommentarer
Postat av: Dangler

var gymmet sjukt fräscht, eller var det fräschetøy?



2008-08-05 @ 23:06:54
Postat av: Stian Justsen

På Norsk heter dette uttrykket "kæmpe mø flax



Kjempe mye flaks

2008-08-22 @ 21:50:37
URL: http://www.justsen.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0