Teknisk Evolution

Kan SMS verkligen räknas som ett tekniskt framsteg?

Jag funderade på det här härom dagen. Jag menar; Först kom vikingarna med runstenar. Ett ganska knepigt, permanent och framförallt tungt sätt att kommunicera. Sedan utvecklades både pennan, pappret och till och med boktryckarkonsten. Telefonen dök upp. Man kunde höra av sig till grannen mil ifrån. Posten effektiviserades, nu kunde man nå de allra mest avlägsna hörnen på jorden inom några dagar. Sedan kom mejlen och tog död på posten.

Men sen vändes allt upp och ned när mobilen kom. Plötsligt kunde man prata med en annan person, inte alls i närheten, när som helst, om vad som helst, i en liten låda. Vårt sätt att dela med oss av vad vi hade att säga hade nått sin topp.
Sedan kom Ericsson.

Mobilen fanns redan. Men Ericsson ville mer. Man trodde man kunde ta nästa steg. Året var 1993.

2G kom.
Jag kan se framför mig utvecklingsmötet på Ericsson;

Utvecklare i runda glasögon: Jag tror vi har lyckats med bedriften att skicka ett brev från en mobil telefon till en annan mobil telefon.
Yuppie chef: ETT BREV! FRÅN EN MOBIL TILL EN ANNAN!
Utvecklare i runda glasögon: Precis. Nu kan man äntligen skriva något till en annan person som egentligen skulle gå snabbare att säga när man ringer.
Yuppie chef: VA! Det kan få oerhörda konsekvenser! Tänk alla timmar som kommer gå till spillo på att vi nu skriver allt istället för att bara säga det?
Utvecklar i runda glasögon: Jag tror jag har en lösning. Man får endast skriva 200 bokstäver.
Yuppie chef: 200! Jag kan göra slut med min mormors katt på två hundra bokstäver och samtidigt boka in släktkalaset i sommar. Du får 160 bokstäver. Och inte en jävla punkt mer!


SMS. Ett jättekliv rakt in i framtiden.


/Alexander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0