Skepp och Hoj

Jag anlände just till Ko Phangan efter en mastodontresa. 19 timmar dörr till dörr. En väldigt konstig, udda resa.

Det var när vi tog båten från fastlandet ut till den lilla paradisliknande ön som den redan vid det laget konstiga resan tog en ny vändning. Vågorna var höga. Båten inte så stadig. Kombinationen blev att det svajade något enorm. Plötslig befann jag mig i en Jackass-inspelning.
Människor till höger och vänster började spy. De spydde i påsar, i soptunnor. Utanför båten. Det var ett stort spykaos helt enkelt. Och jag befann mig mitt i det.

Det gav mig tankar till en händelse länge sen. En händelse värden är mycket bekant med men få som vet vad som verkligen skedde. Den Kubanska revolutionen.

Denna revolution startade faktiskt med en båtresa. En båt fylld med revolutionärer närmade sig Kuba. Men dessa hårda män blev nästan alla sjösjuka. De blev ett inferno av spyor. En mycket roligt del av en känd dagbok som fått mer kredd för sina motorcykeletapper än sitt verkliga drama.
Båten förliste sedan och endast ett få antal medlemmar överlevde. Den mest igenkände däribland, såklart, Che.

Vår båt förliste inte. Men det var nära däran kändes det som. Nu pustar jag ut på en vit sandstrand istället och väntar på att månen ska bli rund så festen kan börja.

Skepp och Hoj tills dess!
/Alex


Bilderna nedan föreställer rökelser och är alla tagna i Vietnam








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0