Himelriket väldigt nära himlen

Jag befinner mig i Darjeeling. En by, med Indiska mått mätt, på hundra tusen invånare belägen på ryggen av ett berg. 2150 meter över havet ligger den placerad vid foten av Himaliya.

Det är en fristad utan dess like. Inget som det Indien jag tidigare stött på. Här möts jag av ett lugnt, av skrattande människor och rent bergluft. Jag går omkring bland en blandning av Tibetaner, Nepaleser och Indier, alla lika vänliga när jag frågar om vägen till närmaste testuga. 

Staden är mest känd för sitt te; Darjeeling tet planterat utav Britterna under kolonialismens era. Och för titeln i Wes Andersons film om en tågresa genom Indien. 

Jag har redan blivit kär. Till Darjeeling vill jag återvända och återvända. För att andas, dricka te och skratta.

Nya bilder finns att se på http://picasaweb.google.se/alexander.dangler

/Le Routard




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0