Flashpack - ett långt steg från klimatsmart

Man skulle kunna kalla det klimathat. Ens egen egoistiska begär har tagit över igen. Konsumtionssamhället har återigen vräkt sig ut på en, likt en allt för fet kvinna fallen från himlen. 

700 mils flygresor, kors och tvärs över Asien ska avbockas. Nerklämd som sillar i en sillburk ska jag och mina medresenärer globetrotta oss runt mellan stränder och palmer. Regnskog och korallrev.

Vi är flashpackers.

Vi är den nya tidens resenärer. Bortskämda och bekväma. När andra tog tåg och båtluffade tar vi flyget. Swoosh. Ljudet av planets motorer dånar när vi alla tar till skyn. Att maten kostar 50 kr och inte är så god är det största besväret för dagen. För resten av plånboken är orörd, samvetet lika så.

Att det är nästan gratis att ta död på moder jord är det mest skrämmande. Min resa från Malaysia till Fillipinerna, från Fillipinerna till Borneo, från Borneo till Singapore och slutligen från Singapore till Bali i Indonesien går totalt på 1600 kr.

Alla letar vi de billiga biljetterna. Och alla klagar vi när vi faktiskt får betala ett skäligt pris för att bidra till en lite mindre livful planet.

Jag klimatkompenserar min resa. Tar biljetten i handen. Blundar. Hoppas att mitt samvete är lite mindre befläckat än mina medresenärers.

På med flashet, av med backpacken. Här kommer jag.

/Alexander Dangler

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0