New York City

How you doin? frågar jag mina svenska grannar innan jag går in i hissen. De tittar tillbaka fundersamt. Förbryllade. Deras miner är lite sådär som när svenska charterturister stöter på en kulturell skillnad i Mallorca och lite stelt, på ett sådär politiskt korrekt sätt, försöker anpassa sig.
- WE ARE DOING VERY GOOD. HOW ARE YOU DOING? nästan skriker de tillbaka till mig.

Jag är nyss hemkommen från New York. Pulsen sitter kvar i blodet. Den vill inte försvinna. Jag är missanpassad till den Svenska vardagen.

Mina grannar undrar vad som hänt. De skriker till mig; som om alla engelsktalande personer hade vax i öronen. Kanske tror de jag är brittisk?

Jag skrattar lite när jag kliver in i hissen. Så svarar jag med ett brett leende.

- Excellent!

/Alexander Dangler

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0