Say YES to Everything!

Det är kväll och fortfarande varmt i luften när jag återvänder till mitt gästhus. Döttrarna till paret som äger huset och som om dagarna springer runt som yra höns och donar, sitter nu utslagna på en bänk i foajen. Jag slår mig ner med ett vattenglas i handen. Lika trött som de ser ut. Jag är klibbig av svett. Men det kalla vattnet är så förfriskande att jag glömmer bort stunden.

Jag väcks ur mitt surplande av tre skrattande tjejer. De sitter alla tre och stirrar på mig. Lite som människorna studerar apor i bur. Jag ler tillbaka. Högst ovetandes om vad jag gör som är så roligt.

En lång stunds småpratande tar vid, dels i Engeska, dels på kryptiskt Lao språk. Mina språkegenskaper räcker föga långt här. Jag ångrar inte att jag inte valde Lao som B-språk i sexan; det verkar sjukt svårt.

Have you ever read "Say YES to Everything"? frågar en av döttrarna och visar upp en bok som jag aldrig sett tidigare.

Jag tar boken ur hennes hand och skakar lite på huvudet. Konversationen dör ut som den så ofta gör när språkbarriererna inte riktigt räcker till. 

På baksidan, som är lika färgglad som en barnkammare och mer passande en handbok i cirkuskonster läser jag om handlingen. Om en man som förändrar sitt liv. Från att vara tråkig och deprimerad bestämmer han sig plötsligt för att säga Ja till allt. Jag känner mig dum som läser baksidan. Kanske borde jag ha förstått allt detta genom titeln. Kanske är det värmen som gör mig korkad.

Jag tittar upp från den epilepsi framkallande pappersbunten. Jag ler mot döttrarna. De ler tillbaka. Leenden säger mer än bilder, mer än tusen ord. Speciellt när man inte kan prata över huvud taget.

"Do you want to come with me to my college tomorrow? We are having a badminton tournament..." frågar samma tjej som gav mig boken och ler lite kryptiskt. Som om hon redan vet vad jag tänker svara.

Jag räcker henne boken. Hör min inre röst. Möter hennes ögon och svarar henne.

"Yes"

/Alexander







Kommentarer
Postat av: HDR-fotografen

Du har fått till slutkämmen så j-a bra!

2009-04-25 @ 23:59:20
URL: http://fotografhelsingborg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0