Regeringskunskap A - IG

Dn skrev idag att skolminister Jan Björklund och regeringen har för avsikt att stävja den glädjebetygsvåg som rådit de senaste åren.

Jag tar sällan upp politik här på bloggen, mest för att inte hamna i ett träsk av bloggare som tror de vet för mycket men mest kan för lite. Så med risk för att stå i knähögt vatten efter det här tänkte jag ändå ge en kommentar.

Regeringens plan går ut på att jämföra det resultat som elever presterar på det nationela proven med det avgångsbetyg som skolan ger eleven. Om ett resultat där skolan ger för högt betyg till en elev upptäcks så kommer reprimander mot skolan att tas.

Björklund sa att anmärkningar i första hand kommer att användas, men att avstänging av skolor kan ske om dessa inte upphör med den felaktiga betygssättningen.

Ett stort steg mot rättvisa betyg kan tyckas!

Är det bara jag som tycker att det är patetiskt att man inte korrigerar ett individuelt betyg om man nu klargjort att detta är felaktigt? Är Sverige som samhälle så rädd att vi inte ens kan korrigera de missförhållanden som onekligen uppstår på grund av ett fundamentalt systemfel?

Självklart ligger debatten om det här för nära mig för att objekivt ge min ståndpunkt. En Montesquieuisk maktuppdelning med granskande och exekutiva instutioner har alltid varit att föredra i en demokrati. Frågan är bara om det är att föredra när alla får MVG?

/Alexander Dangler



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0