Mumbai

Landade ikväll i en av världens största städer, för oss svenskar mest känd som Bombay. Flög med AirArabia hit. När jag väl hittat mitt säte i planet följde ett kort bönutrop på arabiska. I stunden kändes det lite som jag köpt en biljett på första raden i en terrorist attack. Men tre timmar senare landade vi.

Första intrycket av Indien var ett land som gör lite tvärtom. Indien ligger i en halv tidson och är fyra och en halv timma före Sverige. Lite som i Harry Potter där man tar tåget mellan stationerna kan tyckas. Plus att dom kör på fel sida av vägen.

Bombay känns som kontrasternas stad, det lilla jag sett. Kvarteren vi färdats genom med taxi från flygplatsen är extremt fattiga. Människor praktiskt taget bor på gatan. Många tigger. Hemlösa djur springer omkring överalllt. De så med Indien förknippade trehjuliga-moped taxina åker runt överallt. Mitt bland allt så dyker stora kontorskomplex upp som svampar. Inglasade futuristiska byggnader bredvid skjulliknande hem.

Indierna verkar trevliga. En viss språkförbistrinng smyger sig dock in ibland. Pojken som körde mig från flygplatsen sa "No english, Sir" på en engelska som mest liknade Apu i the Simpsons. Man känner sig lite som Elton John när alla kallar än Sir. Lite gay och adlig.

Om jag minns rätt läste jag en gång i Times för ett par år sedan att taxichafförer i Indien är världens största yrkeskår. Tror dock inte de har någon fackorganistation. 

Ska sova nu. Imorgon bär flyget av till Goa.

God natt hälsar Alex från Bombay

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0