Halong Bay - Paddligt värre

Bilderna är tagna i Halong Bay i Vietnam. Ett av de vackraste ställena jag någonsin besökt.

I dess trakter utspelades emellertid ett äventyr som jag kan försöka sammanfatta.

Jag och mina två resekamrater som syns längst ner var ute och paddlade i den enormt vackra omgivningen. Genom en liten grotta kom vi ut i en sjö omsluten av regnskogsklädda berg. Vattnet var kristallblått och svalkande inbjudande i hettan. Jag tog chansen att hoppa i och samtidigt föll min paddel ner i vattnet. Inga problem i de flesta delar av världen där piratkopiering inte är den största industrin. Paddeln, en stålkopia av en vanlig paddel, sjönk som en sten. Den var Made in Vietnam helt enkelt.

Tillbaka vid hyrshoppen klagar jag såklart, helt utan gehör. Istället vill paddelpojken ha 20 dollar för paddeln. För att sätta saker i perspektiv. En natt på ett hotellrum kostar 2 dollar. En måltid med ris en dollar. En coca-cola 10 cent. 20 dollar är med andra ord en förmögenhet, speciellt när det är priset på en sjunkande sten.

Jag säger såklart ne till att betala. Varpå detta utspelar sig;

Mina resekamrater pressas på pengar
De viker sig under hotet att de inte kommer få ta färjan från ön om de inte betalar
Jag får reda på detta
Jag blir arg
Jag får reda på att de inte ens ville prata med tjejen för att de tyckte hon hade fel kön
Jag blir rasande
Jag går ner till paddelpojken
Han säger att jag får skylla mig själv
Jag säger "fuck you"
Han säger "fuck you!"
Jag skriker "FUCK YOU!"
Han skriker "FUCK YOU! LEAVE MY STORE!!!"
Jag säger "or what? You make me stay on this island too?"
Hans ordföråd är minimalt, vilket med tanken på hans hjärnstorlek är normal. Han säger "fuck you" igen
Jag säger "If you take my money, I will make your life so bad you wish you never been born!"
Jag går iväg
Han kommer efter på en moppe
Han säger att han tänker åka till polisen
Vi är i en stad där kanske 500 pers bor
Alla känner alla
Polisen känner paddelpojken
Visa versa
Jag är körd
Jag kommer få sitta ett liv i ett unket piratkopierat Vietnamsiskt fängelse
Fan

Situationen reder upp sig så fort jag säger att han kan behålla de 20 dollarna, såklart. Den giriga Vietnamesiska paddelpojken brummar iväg på sin moppe. Jag står kvar. Glad över att 20 dollar slapp mig undan ett liv med randig tröja. Förbannad över att en hemmagjord stenklump kostade mig 20 dollar.

Jag är fortfarande fri. En fri man. 20 dollar fattigare.

/Alex










Kommentarer
Postat av: Elin

Det är vid sådana tillfällen man önskar att man hade en hög med vietnamesiska kontakter. Eller bara vara liite glad över Sveriges lagstiftning..

2009-06-06 @ 16:29:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0