Hampi

Jag befinner mig i paradiset på jorden. Det är så jag skulle vilja komma ihåg denna plats; Hampi.

En tempelstad inklämd mellan kontrasernas landskap. Stenigt ökenlanskap blandar sig här med de grönaste risfälten och palmer mer passande en sandstrand vid havet.

Jag visste inte riktigt vad som väntade mig när jag satte mig på tåget hit. Bakom mig lämnade jag en skön sandstran och goda resturanger, för att istället bege mig mot okänd mark.
Tåget var smockat med andra turister som troligen blivit lika inspirerade av alla de människor som dagligen nästan beordrat mig att ta tåget de 7 timmarna in i Indien.


På tåget hade jag chansen att träffa Matt, en gammal Amerikansk journalist med en brinnande passion för fotografering. En perfekt resekamrat skulle det visa sig.

Tillsammans har vi spenderat tidiga morgonar fotograferandes soluppgångar och skumpat runt i en Rickshaw mellan fantastiska tempelbyggnader.


Här fanns runt 1400-talet ett av Indiens rikaste imperium. Med enorma resurser uppförde de stora komplex av byggnader vilka många tyvärr skulle bli förstörda när rikets föll då Muslimer gick till attack bara hundra år inpå storhetstiden.

Trots det påtagande försöken av Muslimerna att medvetet förstöra denna nu klassade UNESCO världsarvsskatt finns här otaliga sevärdheter. Dagarna fullkomligt rinner iväg när man betraktar det hantverk som måste tagit år att fullborda.


Tyvärr har jag redan bestämt mig för att lämna denna underbara plats för att åka upp till de norra delarna av Indien. Redan på torsdag tar jag flyg upp till Delhi där jag sedan tänkt tågluffa runt till klassiska platser som Taj Mahal och Gangesfloden i Varanasi.


Det kommer kännas tråkigt att lämna Hampi; denna stad jag förälskat mig i. Jag kommer att återvända, det är jag säker på. Det måste jag.


hälsnigar
Alexander, en fotograferande upptäckare i Indien




























Matt, min resekamrat for tillfallet. Har varit pa typ alla stallen man kan tanka sig och har de mest fantastiska berattelser om allt fran ormar i Arfrika till bussresor i Mongoliet.


Kommentarer
Postat av: Anne-Marie

Wow, vilka fina bilder.

Kram mamma

2009-03-03 @ 21:14:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0