The World is Flat

Dagens Varning. At inte middag for att sedan satta dig pa en 9 timmars bussresa genom Indien. Lite som att ata lunchbuffen pa Pizza Hut och sedan kopa akband pa Grona Lund.

Jag sitter utslagen i Bengaluru; jordens centrum, som de sjalva utrycker det. Det ar ocksa dit titeln syftar och inte till det landskap som min buss skumpade fram genom.

Thomas Friedman sager sig ha fatt sin inspiration till boken The World is Flat just fran Bangaluru. Boken ar en studie i 2000-talets historia och kretsar mycket kring globaliseringen och ITs utveckling. Och om man letar efter IT har man hittat ratt om man ar dag jag befinner mig nu.

Sorry ASKO, men Infosys slar nastan ett slag vassare. Med 100 tusen anstallda i ett 23 fotbollsplaner stort kontor maste de flesta aka golfbil eller cykla mellan de olika avdelningarna. Det finns 18 stycken resturanger, en basketplan och till och med ett hotell. Att allt sedan sakert kostat lika mycket som en meny pa Donken i Norge ar kanske en annan sak.

Har sightsingat runt i staden idag som mest bestar av mopedtaxis och avgaser. Efter ett aventyr dar min taxichauffor korde mig 2 mil rakt ut i intet, hamtade upp sin brorsa och plotsligt ville att jag skulle bjuda dem pa kaffe sa kanns det skont att om nagra timmar lamna denna slumm och bege sig mot ett sakert annu sakrare helvete; Delhi.

Sjalvklart var jag skitforbannad och stenhard och prutade ner min 7 timmar langa taxi-rundvisning fran 70kr till 65kr. Kollade honom jatte surt i ogonen gjorde jag ocksa nar jag gick. Sa det sa!

halsningar
Alexander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0